Pro návštěvníky
Předměty ze sbírek
obraz

Vyšívané domácí požehnání

Odběr novinek
Facebook

Hachle

19.11.2016 - 31.12.2016

 

Chladné počasí a nadcházející adventní čas přímo vybízí k odpočinku v teple domova. Tak tomu bylo v tomto ročním období i v minulosti. Práce na poli ustaly, zásoby na zimu byly připraveny, tudíž pozornost směřovala na ruční práce, na něž jindy nezbýval čas. Muži se věnovali výrobě či opravám zemědělských nástrojů, ženy draly peří, vyšívaly či předly na kolovrátku. Většinou se na tyto práce scházely v jednom domě a činnost si zpříjemňovaly povídáním. Než však došlo k samotnému předení, bylo nutné materiál na textil zpracovat.

Konopí, len a vlna patří mezi suroviny, využívané k výrobě textilu, které si v minulosti lidé sami pěstovali i zpracovávali. V nížinách se pěstovalo převážně konopí, z něhož bylo plátno hrubší, v horských oblastech se dařilo lnu, z kterého bylo plátno jemné. Mladá dívka musela znát celý proces zpracování lnu či konopí, tak aby si sama zvládla připravit dostatek materiálu na textil, který tvořil nedílnou součást výbavy každé nevěsty. V běžné domácnosti proto většinou nechyběly krample, ščece, hachle, lámky, vřetena a kolovraty.

Usušené konopí se lámalo na lámkách, dokud z něj nebylo odstraněno veškeré pazdeří. Získaná vlákna se následně vyčesávala pomocí česače lnu či konopí, tzv. hachle či též vochle. Hachle je označení pro dřevěné prkno hustě osázené kovovými hroty, skrz které se protahují rostlinná vlákna, čímž se dočišťují a zjemňují. Zde prezentovaná hachle z 20. let 20. století se do sbírek Městského muzea a galerie Břeclav dostala ze zaniklého Muzejního spolku Tvrdonice v roce 1997.

Poté se upravený materiál na kolovrátku spřádal v nitě, jejichž kvalita se odvíjela od zručnosti přadlenky. Upředená příze se pak ještě doma svářela v louhu, prala, bělila a sušila. S takto připraveným materiálem už se chodilo ke tkalci, se kterým se domlouvala šíře a hustota plátna. Tkadlec nejprve musel přízi nasoukat na kružci na cívky, ty zasadil do vysokého stojanu, z kterého nitě natočil na snovadlo. Počet nasnovaných nití určil budoucí šířku plátna, jeho délku určoval počet otočení snovadla.

 

Mgr. Jana Štylárková