Pro školy
SPECIÁLNÍ PROGRAM PRO ZÁMEČEK POHANSKO
+ KONTAKTNÍ OSOBA A LEKTOR PROGRAMŮ:
Bc. Dagmar Jilmová
archeolog
Mobil: +420 730 807 175
email: archeolog@muzeumbv.cz
+ DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE:
- cena programu: 25 Kč na žáka (pedagogický doprovod zdarma)
- doprava na zámeček Pohansko: trasu k zámečku můžete s žáky zdolat pěšky, na kole nebo na bruslích po cca dvou kilometrech asfaltové lesní cestě. Po domluvě je možný příjezd autobusu až k zámečku Pohansko (je však nutná domluva s kontaktní osobou, Pohansko je součást chráněné obory).
- programy jsou situovány do zámečku Pohansko, je tedy možné, aby byl realizován za každého počasí
- budou realizovány v průběhu dalších let
+ JAK SE ŽILO V PRAVĚKU:

- cílová skupina: žáci 1. a 2. tříd základních škol
- možnost objednání na program:
- místo programu: zámeček Pohanko
- délka programu: 90 minut
- náplň programu: žáci se interaktivním způsobem seznámí s typickými činnostmi paleolitického lovce, způsobem jeho života (bydlení, obývání, strava), děti se v průběhu programu stanou pravěkými lidmi a vyzkouší si repliky pravěkých nástrojů pomocí hmatové dílny, zapojí ale také čich a sluch při zjišťování toho, co mohl pravěký člověk ve své době vnímat, ve výtvarné dílně ztvární lov pravěkého člověka při snaze se uživit
- návaznost na RVP: klíčové kompetence – k učení (děti netradičním způsobem získají nové poznatky o životě pravěkého člověka), komunikativní (dokáže formulovat jednoduché odpovědi na zadané otázky lektorem), pracovní (získá povědomí o nástrojích pravěkého člověka), vzdělávací oblasti – člověk a jeho svět (děti vnímají rozdíl mezi činnostmi v současnosti a v pravěku – tematický okruh Lidé a čas)
- letáček s informacemi zde
+ ZA ČASŮ PRAVĚKÉHO ZEMĚDĚLCE:

- cílová skupina: žáci 3. a 4. tříd základních škol
- možnost objednání na program:
- místo programu: zámeček Pohanko
- délka programu: 90 minut
- náplň programu: žáci si osvojí rozdíl mezi pravěkým lovcem a usazeným zemědělcem, cílem programu je, aby si žáci osvojili způsob bydlení a odívání pravěkého zemědělce (děti si během programu vyzkouší oděvy pravěkého člověka spolu s replikami doplňků, výrobní postupy látek a vytvoří si vlastní polozemnici k bydlení), zjistí rozdíl mezi stravováním dnes a v pravěku (žáci si vyzkouší na zrnotěrce mletí zrna na kaši, vytvoří si pomocí obrazového materiálu představu o masité stravě jako součástí jídelníčku), v závěrečné fázi programu si pak žáci vyzkouší, jak trávil pravěký zemědělec volný čas – především si pomocí replik vyzkouší výrobu pravěkých nástrojů pro lov
- návaznost na RVP: klíčové kompetence – k učení (děti si rozšíří interaktivním způsobem znalosti o životě pravěkého zemědělce), komunikativní (v závěru programu dokáže formulovat výrazy vztahující se k jednotlivým oblastem života pravěkého zemědělce), pracovní (dokáže aktivně pracovat s replikami nástrojů), vzdělávací oblasti – člověk a jeho svět (děti vnímají rozdíl mezi činnostmi v současnosti a v pravěku – tematický okruh Lidé a čas)
- letáček s informacemi zde
+ PO STOPÁCH DÁVNÝCH SLOVANŮ:

- cílová skupina: žáci 5. a 6. tříd základních škol, prvního stupně nižších gymnázií
- možnost objednání na program:
- místo programu: zámeček Pohanko
- délka programu: 90 minut
- náplň programu: žáci se seznámí s částí expozice zámečku Pohansko – poznatky o řemeslné výrobě Slovanů na hradisku Pohansko. Děti se v programu promění v děti žijící ve velkomoravském hradisku, které se rozhodují, jaké budoucí povolání si zvolí. Ve skupinách pak získávají informace do pracovních listů z panelů i samotných předmětů, následně lektorka na základě práce s replikami řemeslných výrobků a nástrojů jejich poznatky doplňuje.
- návaznost na RVP: klíčové kompetence – k učení (děti získají informace o životě Slovanů na velkomoravském hradisku), k řešení problému (dokáží pracovat s pracovními listy, vyhledávat informace v textech a obrázcích, pomocí objektového učení získává informace z předmětů), komunikativní (umí pracovat a hledat informace ve skupině, dokáže formulovat závěry ze svých zjištěných poznatků), vzdělávací oblasti – člověk a společnost – dějepis: počátky lidské společnosti (žák dokáže poukázat na řemeslnou vyspělost kultury Slovanů), výchova k občanství: člověk ve společnosti (žák vnímá výjimečnost regionálního hradiska Pohansko, dokáže říci o jeho významu pro historický vývoj společnosti
- letáček s informacemi zde
+ PŘÍPAD SLOVAN?:

- cílová skupina: žáci 7. až 9. tříd základních škol, nižšího stupně gymnázií
- možnost objednání na program:
- místo programu: zámeček Pohanko
-
délka programu: 90 minut
- náplň programu: žáci se seznámí s částí expozice zámečku Pohansko – s moderními metodami antropologie a archeologie. Program navazuje na znalosti biologie člověka a zaměřuje se na práci s kosterními pozůstatky nalezenými na hradisku Pohansko. Žáci se během programu seznámí se základními metodami práce antropologa – určení pohlaví pomocí rozdílných znaků koster a hrobové výbavy, určení staří – pomocí určení opotřebování chrupu, poznají deformace a patologie na kostrách, které přináší další informace o stavu společnosti, a následně budou seznámeni s moderními metodami rekonstrukce. Na závěr programu je čeká vyřešení záhady nalezené kostry na základě získaných informací. V rámci programu budou žáci vyplňovat badatelské listy, pracovat s exponáty a obrazovým a textovým materiálem různého charakteru.
- návaznost na RVP: klíčové kompetence – k učení (žáci získají základní znalosti z práce antropologa, druhotně prohloubí znalosti z biologie člověka), k řešení problému (dokáží pracovat se získanými informacemi a následně je použít v samostatné tvůrčí činnosti), komunikativní (formulují své názory před spolužáky ve skupinách, dokáží obhájit svůj názor), vzdělávací oblasti – člověk a společnost – dějepis: počátky lidské společnosti (žáci získají povědomí o společnosti Slovanů pomocí autentického předmětového materiálu), výchova k občanství: člověk ve společnosti (žák vnímá výjimečnost regionálního hradiska Pohansko), člověk a společnost: přírodopis – biologie člověka (dokáže pracovat s fyziologií člověka)
- letáček s informacemi zde
AKTUÁLNÍ NABÍDKA
+ Programy ke stálým expozicím:
Židovství Břeclavi
- cílová skupina: žáci základních škol 4. – 9. tříd, žáci středních škol a gymnázií
- termín: celoročně
- místo programu: synagoga Břeclav
- délka programu: 45 minut
- formou výkladu získají žáci přehled o regionálních dějinách, tj. životě židovského obyvatelstva v Břeclavi a jeho osudech na pozadí „velkých“ dějin, zážitek umocňuje přítomnost v autentickém prostředí břeclavské synagogy
- po dohodě je také možné s průvodcem absolvovat procházku židovským hřbitovem
- návaznost na RVP: klíčové kompetence – občanské, vzdělávací oblasti – člověk a společnost
- více o expozici zde
Mgr. Silvie Vymyslická
mobil: +420 734 866 594
Život Slovanů
- cílová skupina: primárně žáci 5. – 6. tříd, komentovaná prohlídka s archeologem je možná také pro žáky druhého stupně základních škol a středních škol
- termín: duben-říjen
- místo programu: zámeček Pohansko
- délka programu: 45-60 minut
- popis programu: komentovaná prohlídka expozice s archeologem poukáže na význam hradiska Pohansko a života starých Slovanů, program může být doplněn prohlídkou okolí hradiska, především nalezeného kostela
- návaznost na RVP: klíčové kompetence – občanské, k učení, vzdělávací oblasti – člověk a společnost
- více o expozici zde
PŘED NÁVŠTĚVOU MUZEA
-
-
-
-
-
- Než se vydáte do některého z objektů Městského muzea a galerie Břeclav, objednejte svou návštěvu u kontaktní osoby. Objednané skupiny jsou brány přednostně. Nahlaste název školy, třídu, počet dětí, datum a hodinu návštěvy, zanechte na sebe kontakt. Je dobré kontaktní osobu upozornit, zda jsou ve Vaší třídě děti se speciálními potřebami.
- Vezměte na vědomí, že programy jsou koncipovány většinou pro jednu třídu, není tedy dobré v rámci jedné návštěvy brát zároveň více tříd. Lektor lépe komunikuje s menší skupinou, ve které může individuální pracovat s každým žákem.
- Žáky na návštěvu muzea připravte – sdělte jim název programu nebo výstavy, na kterou se chystáte. Zjistěte, zda o tématu mají nějaké informace. Po skončení návštěvy proveďte u žáků evaluaci, sekundárně pracujte se získanými informacemi.
- Při samotné návštěvě nezasahujte lektoru, muzejnímu pedagogovi nebo průvodci do programu. Pokud máte k programu nějakou připomínku, sdělte ji kompetentní osobě stranou, aby co nejméně zasahovala do programu.
- Při koncipování programů se snažíme využívat řady technik a přístupů k tématu. Ve výstavách jsou využívány interaktivní koutky, ve kterých si děti vyzkouší to, co slyší ve výkladu. Pokud je to možné, využíváme možnost „hands on“, tedy „sáhnout si“ na předmět a vnímat tak informaci jiným smyslem. Oblíbenou pomůckou se stávají pracovní listy, se kterými děti během návštěvy pracují a po skončení si je odnášejí domů. U galerijních výstav vytváříme tzv. animační programy, ve kterých děti přistupují k výtvarným dílům skrze vlastní prožitek z tvorby. Ke každému tématu výstavy i programu je přistupováno individuálně, nečekejte tedy stejnou techniku ve všech výstavách a programech. O individuální přístup se lektoři snaží také vzhledem ke skupině, proto je také náročnost výkladu, práce s tématem i délka přizpůsobována konkrétní třídě.
- Za děti přicházející do muzea na program nepřebírá zodpovědnost lektor nebo průvodce, ale odpovědnost zůstává na pedagogickém či odborném doprovodu, který doprovází děti do muzea.
- Po skončení programu můžete vyjádřit svou spokojenost nebo nespokojenost s programem rozhovorem s lektorem, zápisem do návštěvní knihy nebo emailem. Vaše podněty jsou pro nás důležité.
-
-
-
-
Základní vstupné: 50 Kč
Snížené vstupné: 25 Kč
Zdarma:
MŠ a ZŠ zřizované Městem Břeclav
Pedagogický doprovod MŠ a ZŠ
Průkazy (ICOM, AMG, MSM)
Pracovníci sdělovacích prostředků po předložení průkazu
ZTP, ZTP - P